Af Cecilia Nielsen, Praktikant
I 2018 er det lykkedes Aktion Børnehjælps lokale samarbejdspartner ARM at få involveret lokale uddannelsesmyndigheder i deres arbejde for børns uddannelse. ARMs skole, Idealskolen, der går fra børnehaveklasse til 5. klasse skal fremadrettet bruges som en model for de 187 andre skoler i Balasore distriktet i Orissa, for at øge elevernes deltagelse og forbedre deres indlæring.
Men hvordan gør man det i et land hvor næsten 30 % af børn ikke begynder i mellemtrinet?
Globalt fokus
I november blev Børnenes Dag fejret verden over på Børnekonventionens fødselsdag d. 20. november. Netop i 2018 var der særligt fokus på børns tidlige udvikling samt inddragelse af børn i beslutningsprocesser vedrørende dem.
Når vi skal give børn den bedste uddannelse, er det nemlig essentielt at dette forgår i et miljø hvor børnene er bevidste om egne og andres rettigheder. Det skaber fundamentet for et miljø baseret på gensidig respekt og trivsel.
Samme konklusion nåede ARM til.
Hele mennesker
Hos ARM ved man at et barns frafald i mellemtrinet kan skyldes mange forskellige ting. For at komme denne problematik til livs er det derfor nødvendigt at skolen har god kontakt til forældrene, så man kan finde ud af hvad den kan hjælpe i den enkelte situation. Derfor har ARM fokus på forældreinddragelse, eksempelvis i form af møder hvor de informerer og taler om børns rettigheder både bredt og ifht. uddannelse. Det øger forældrenes forståelse for vigtigheden af uddannelse, og søger for at eleverne har den nødvendige opbakning til at fortsætte deres skolegang. Børneægteskab, børnearbejde, mishandling og seksuelle overgreb er svære emner, men nødvendige at tage fat i hvis børnene skal trives.
Derudover er det essentielt at læringen forgår i et miljø tiltænkt børn. Hvis børnene har positive oplevelser med skolegang, er de nemlig mere motiverede til at fortsætte i mellemtrinet. Dette påvirker en række aspekter af skolen, såsom udflugter til seværdigheder, feedback til eleverne på deres arbejde og en nultolerance for vold i skolen.
Disse tiltag betyder at eleverne klarer sig godt hos ARM. Men arbejdet for skoleadministrationen og lærerne slutter ikke der. Når eleverne på ARM forlader 5. klasse og begynder i mellemtrinet på en ny skole, tager lærerne ud til skolerne som eleverne er blevet indskrevne på, for at sikre sig at de også begynder. Og for at holde øje med om de elever der begyndte i 6. klasse sidste år nu er fortsat til 7. klasse.
I år vil mange millioner børn begynde i skole i Indien, og forhåbentligt vil mange millioner også begynde i mellemtrinet. Vi håber at I også i år vil følge og støtte vores arbejde for disse børn.
Læs mere om vores andre samarbejder med ARM her